En väldigt populär del i spel är sandlådor, det vill säga vidsträckta områden som spelaren kan undersöka efter eget bevåg utan att styras allt för mycket eller överhuvudtaget utav begränsningar och banformat. Några som lyckats med att bemästra sandlådekonceptet är utvecklarna Rockstars, studion bakom Grand Theft Auto– serien. Från början så handlade det om stora kartor över enorma områden, sedda ifrån ett fågelperspektiv i Grand Theft Auto (1997). Men från och med den femte delen i serien, GTA 3 (2001) så fick man uppleva Rockstars våldsamma gangstervärld i full 3D där den tyste huvudkaraktären Claude kunde sprida kaos i Liberty Citys öppna gator.

Efter GTA 3 så har många utvecklare försökt att skapa allt större och levande öppna världar och Rockstars är ett utav dom företag som lyckats bäst med att föra konceptet vidare. GTA 5 (2013) innehåller flera stora städer, småstäder och natur, deras vilda västern titel Red Dead Redemption (2010) tog GTA och försatte det under 1900-talets USA. Man kunde numera även jaga vilt och sälja till varierande priser beroende på vart man befann sig, fösa boskap eller helt enkelt leva rövare. Rockstars spel är även kända för att innehålla många väl implementerade sidoaktiviteter så som pokerspel, minispel och liknande vilket ger spelaren otroligt mycket att göra. Många andra titlar har sedan försökt att kopiera eller skapa egna versioner utav Rockstars framgångskoncept.

Ett spel som kommit att omdefiniera sandlådekonceptet är MineCraft (2011) vilket gav spelaren en öppen värld utan någon berättelse förutom fokuset att överleva så länge som möjligt genom att samla in resurser och material för att sedan kombinera dom för att bygga verktyg och byggnader. Det fria konceptet snuddar nära på till lek, då det inte finns några uppdrag, story eller andra utmaningar än att överleva, samla och tillverka/bygga. Friheten var något som många spelare fastnade för och spelet blev en hit, samtidigt som den skapade en våg utav samlar/tillverkar överlevnadsspel där det finns näst intill oändligt många titlar tillgängliga idag. Dom flesta är dock intressant nog kvar i early access och spelbara betaversioner i åratal och driver utvecklingen framåt genom att ta emot feedback från aktiva spelare.

Hur detta har påverkat spelindustrin i stort är tydligt i bland annat Bethesda Studios Fallout 4, ett actionrollspel försatt i en postnukleär värld med en enorm karta som spelaren kan undersöka helt fritt, samtidigt som man kan ta emot uppdrag och förfrågningar från NPC karaktärer. Att samla in resurser för att bygga bosättningar, tillverka bättre vapen, rustningar och hjälpmedel har även det fått ett stort fokus och gör det därför viktigt att samla in ”skräp” från civilisationens ruiner för mer än att bara sälja i olika affärer. Funcom tar ett liknande koncept i och med Conan Exiles (2018), som är löst baserat på Conan the Barbarian böckerna skrivna utav Robert E. Howard. Spelet finns tillgängligt som early access och till skillnad mot Fallout 4, så startar man helt naken, utan några som helst tillhörigheter och får kämpa sig upp genom nivåer och genom att samla resurser och skapa sin egna utrustning. Det går att spela både i ensam som emot eller med andra spelare.