Något som har varit väldigt populärt det senaste årtiondet är retrospel och återgången till enklare spel med spritegrafik och mer fokus på kompakta världar och spelbarhet framför sandlådor och storskaliga berättelser. Spelmekaniken är antingen finurlig och nära på unik, så som det tidsmanipulerande spelet Braid (2009) eller mer rättframma skicklighetsprövande Super Meat Boy (2010) med sina över 300 intensiva banor. Många retrospel försöker fånga vår nostalgikänsla genom att skapa spel där grafiken är avskalad men samtidigt vacker och miltals mycket mer detaljerad än vad faktiska original från sprites och pixel-eran kunde hantera.

Många gånger så handlar det om indietitlar med minimal budget, små team på allt från enstaka personer till upp emot kanske en 10 individer. Ofta så även spelen att köpa mycket billigare i digitalt format än vad större titlar kostar. Applikations spelmarknaden på Google Play Store och App Store, för att nämna endast ett fåtal, svämmar i princip över utav 48, 16 och 8-bitars titlar. Många gånger så handlar det om allt från halvfärdiga produkter, piratkopior utav klassiska SNES-spel till ypperliga och unika toppspel.

Men det är inte bara i indievärlden som retrospel är populära produktioner. Storföretagen själva släpper både HD-uppdateringar och remakes utav sina gamla titlar för att locka tillbaka nostalgiska fans samtidigt som dom än en gång kan sälja en redan existerande produkt. Men det finns även risker med detta, som exempelvis Silent Hill HD collection (2012) som innehöll Silent Hill 1 & 2 och portades utav Hijinx Studios möttes utav stor kritik bland både spelare och i spelpressen. Delvis för att i princip nära på hela spelen fick nya röstinspelningar och kantades utav tekniska problem och var fulla med buggar. Mycket fick dock senare sin förklaring i en intervju där medlemmar från Hijinx-teamet förklarade att eftersom spelen var så gamla så hade in Konami kvar speciellt mycket utav koderna eller ljudkällorna. Mycket hade försvunnit i och med Team Silent, som var originalutvecklarna bakom dom 4 första titlarna, lades ner 2004. Hijinx fick därför bara tillgång till halvfärdiga betaversioner och ljudfiler utav låg kvalité. Man försökte så gott det gick att lappa ihop en färdig utvecklings kod utifrån filerna fanns tillgängliga och genom att se emulera scenariorna utifrån inspelningar från originalspelen. Dom nya rösterna fick även dom kritik, då många menade att dom inte höll måttet, att repliker levererades platt och/eller helt ur synk. Grafiken fick även den kraftig kritik då många områden endast innehöll uppskalade och utsmetade texturer istället för det utlovade HD-formatet.

Andra som lyckats bättre är Oddworld Inhabitants, spelstudion bakom dom klassiska och kultförklarade Oddworld-spelen med Abe, Munch och Stranger till Playstation och senare X-box. Studion försvann dock ett tag från marknaden och rykten florerade om att dom fokuserade på ett helt nytt spel (det numera nedlagda The Brutal ballad of Fangus Klot), medan andra pressmeddelanden menade på att dom producerade en 3D animerad film som i mångt om mycket skulle sudda ut gränserna mellan film och spel. Oavsett vad det var dom gjorde under sin tid i självvald exil så var Oddworld Inhabitants med Lorne Lanning i spetsen borta från marknaden i flertalet år, mystiskt tysta och näst intill bortglömda. Nuförtiden så är dom tillbaka på marknaden hetare än någonsin, men inte med nya titlar i deras fascinerande Oddworld universum. Nej, istället har dom fokuserat på att släppa HD-uppdateringar och även totala remakes uppbyggda ifrån grunden (Abe’s Oddysee remaken Oddworld: New ‘n’ Tasty) i spelmotorn Unity 3D. Inte bara gjorde dom sig uppmärksammade på en trång marknad utan satsade på nostalgivärdet för att göra sig själva etablerade igen samtidigt som dom nu börjat annonsera nya titlar så som Oddworld: Soulstorm, vilket är utlovat att vara en omstart för hela Oddworld världen. Oddworld Inhabitants hade även en stor fördel gentemot många andra spelföretag när det kommer till att göra sig ett namn i branschen från början, då en sektion ur deras första spel, Oddworld: Abe’s Oddysee (1997), fanns med på den medföljande demoskivan som ingick när man köpte ett Playstation. När HD-uppdateringen kom ut till Playstation 3 och remaken till Playstation 4 så var det många äldre spelare som faktiskt för första gången fick tillgång till hela spelet och kunde avnjuta det medan andra helt enkelt spelade om det samtidigt som dom tog sig en tur genom minnenas boulevard.