Länge så var berättelsen i ett spel endast något som dök upp i mellansekvenser innan man slussades vidare till nästa bana full med fiender. Några utav dom få exemplen är rollspel så som serier som Final Fantasy, Zelda och liknande, där narrativ fick ta en större plats, men detta har sin grund ur gamla brädrollspel där storyn alltid har haft en central roll. Vissa spel försökte lägga in konversationer, ledtrådar och texter som förde berättelsen framåt, men på grund utav tekniska limitationer så fick man ofta nöja sig med väldigt avskalade varianter. När spelen bytte form från kassetter till cd-skivor så fick utvecklare helt plötsligt mycket mer plats att leka med och förutom introduktionen utav polygongrafik, högupplösta sprites och mer utrymme för musik så började även många utvecklare att försöka lägga in mer story. I början utav 1996 så släppte Capcom den första delen i vad som skulle komma bli den väldigt lyckade Resident Evil franchisen, där det idag finns hela 26 spel (varav flera antingen är remakes eller utgåvor med mer material) en lyckad filmserie med 6 delar, animerade filmer, tv-serier och serietidningar för att inte nämna böcker. Berättelsen var härligt ost doftande b-films material med medelmåttig översättning från japanska till engelska, forcerade scener och en otroligt lyckad skräckkänsla. Det första spelet blev en hit och storyn, även om den är onödigt tillkrånglad, har sedan dess växt och slipats till oerhört.

Under Playstation 2, X-box, Gamecube eran så började allt fler hybrider mellan genrer dyka upp. Halo (2001) var ett first person shooter (FPS) spel, med stort fokus på en rymdopera och även innehöll lyckade fordonssektioner. Samtidigt som det var en lyckad FPS så hade den en intressant story, karaktärer som man kunde knyta an till och även fick världen att bli kära i det hjälpsamma hologrammet Cortana. Biowares populära action rymdrollspel Mass Effect (2007) som kom ut till X-Box 360 spelas som ett third person shooter lät spelaren ta svåra val som påverkade upplevelsen samtidigt som man tog ett steg bort från rollspelens turbaserade stridssystem. Detta var inte något nytt då många rollspel har använt sig utav realtidsstrider men Biowares lyckade hybrid fick även med sina konversationshjul fans världen över att känna att dom var i kontroll över vad som faktiskt skedde. Mass Effects influens med inspelade dialoger från huvudkaraktären var även något helt nytt. Tidigare så var det mycket vanligare att spelaren var en tyst karaktär vars dialog endast fanns i textform, även om non player characters (NPC) hade en röstskådespelare. Idag har det nära på blivit en industristandard och många spelstudios lägger nu ner stora resurser på att spela in dialoger i egna ljudstudios, då man kanske tidigare endast köpte in denna tjänst utifrån och i mycket mindre skala.

Sedan har vi spelutvecklare så som Telltales och Quantic Dream, som istället skalade ner själva actiondelarna till quick time events och istället lade fokus på berättande, egna val och konversationer. Vissa spelare menar dock att dessa utvecklares spel, exempelvis The Walking Dead (2012), Tales from the Borderlands (2014) och Heavy Rain (2010) eller Beyond: Two Souls (2013) inte är spel utan interaktiva berättelser. Här har vi både illusionen utav att egna val kommer påverka världen omkring oss i en allt större utsträckning, vi skaffar oss vänner och fiender, håller folks liv i våra händer med ett enda knapptryck. Narrativ dragit till dess yttersta spets och i princip en grafisk, digital variant utav Choose your own adventure– böckerna som var ytterst populära under 80-talet och faktiskt återuppstått i och med att folk spelar alltmer på sina mobiltelefoner, läsplattor och andra bärbara plattformar.